tirsdag 18. august 2009

Trenger ferie etter ferien

Sitter noe trøtt i sofaen og prøver å innse at ferien er over. Har nå loffet rundt i Lofoten, noe jeg absolutt anbefaler, men å feriere som småbarnsmor er en ny opplevelse for meg. Sene kvelder med vin har jeg fortsatt, det er bare det at seine frokoster og doven formiddag er byttet ut med bæsjebleier tidlig om morgningen, 3 trassanfall før klokka er 8 og fem timer for lite søvn hver natt.... Det gjør så jeg nå føler for en liten ferie etter ferien.

Bildene her er fra Nusfjord. Fantastisk sted, men lite barnevennlig med tanke på at hele bygda så og si ligger på påler ute i vannet. Med en trassig prinsesse, som skal gjøre absolutt alt hun ikke får lov til, fører det til angstanfall og stress for ho mor. Jeg er sikker på at den jenta kunne ha løpt rett på havet kun for å trasse... Vi leide forresten rorbua helt til høyre på bildet over.

Utsikten fra døra, veldig maritimt og eksotisk.

Men tilbake til dette med ferie etter ferien.... Å feriere med 2 små barn er ikke bare enkelt. De sover nemlig på de mest ugunstige tidspunkt. De sover i bilen når vi kjører fra sted til sted, de sover når vi triller tur eller i sykkelvogna på sykkeltur. Derimot så sover de ikke om kvelden når vi vil ha dem i seng, og heller ikke om morgenen når foreldre trenger å sove litt ut. Er det rart jeg trenger ferie???

Her utforsker Amalie "veiene" i Nusfjord. Det er ikke alle plasser de har rekkverk... Skrekk og gru. Det var rett før jeg tok på henne redningsvest 24 timer i døgnet.

Må jo også le litt av den biske lille dronninga, for uansett hva jeg sier eller gjør, så er det feil. Prøvde å rose henne for at hun var så flink til å ta på seg skoene. " Oi, så flink du er!" skrøt jeg av henne. "Ikke si sånn! Jeg vil ikke være flink!" raste hun. "Oi, så slem du er!" rettet jeg, og da var jenta fornøyd...
Heldigvis har jeg en snill mann. Vi hadde med oss gassbrenner og en liten espressokoker på turen. Dermed ble det knallsterk espresso med sukker på morgenkvisten på ho mor. Min kjære var snar å finne frem gassbrenneren på rasteplasser også. Ingenting er som litt espresso når bæreposene under øynene har ekspandert til soveposene fra Ajungulak.

I dag blir det tidlig kveld, tro meg!

3 kommentarer:

  1. Ha ha, du skriver så godt du ;) Ses vi på lørdag?

    SvarSlett
  2. Hei:) Ajungilak soveposer:):):) Den var suvren! Vet jo litt om småbarn og søvn her også- Greit å ha en liten husmortur på høsten for å komme seg ovenpå igjen:) Klem!

    SvarSlett
  3. Ho ho..for en hærlig blogg...Å som jeg kjenner meg igjen. Titter innom igjen jeg..Ha en fin dag!!

    SvarSlett

Blogglisten
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin