mandag 6. juli 2009

"Når Lillebror knuser hodet...."


Samtaler som starter med disse ordene, er ikke drømmesamtalen for en mor, men en slik samtale hadde jeg faktisk med min datter på 2 år her om dagen. Anledningen var at vi stelte Lillebror på stellebordet og jeg ba 2 åringen stå og passe på at Lillebror ikke falt ned. Jeg skulle ikke forlate stellebordet (jeg er jo ikke gal!), men snu meg etter kluten. Det var da hun sa skrekkens ord: "Når Lillebror knuser hodet i gulvet, så må du reparere det!"

Jeg fikk litt sjokk over min datters makabre tankegang, men hun har egentlig alltid vært litt makaber. Når vi for eksempel skal spise middag MÅ hun vite hva slags kjøtt vi spiser. Hun vil vite om vi spiser ku, gris, kylling eller lille lam. Andre barn synes nok at det er trist å spise den søte lille kyllingen, men ikke jenta mi! Hun har f.eks. en bok med en søt liten kylling. Mens jeg sier akkurat det: for en søt liten kylling! Sier datteren min: Jeg må spise den!

Hmmmm. Hva skal dette bety, mon tro??

En annen ting som bekymrer en stakkars mor er 2-åringens naive tro på at mamma kan reparere alt. Derfor er hun ikke redd for å bli påkjørt eller å klemme fingre i dører. Jeg prøver jo å skremme henne med at hvis hun klemmer fingeren i døra, så kan det hende den faller av. Da sier hun veslevoksent at da får mamma kjøpe ny finger til henne. Nå tror hun også at ho mor kan reparere knuste babyhoder.

Fra nå av tror jeg at jeg lar ungene gå med hjelm.... også innendørs!

4 kommentarer:

  1. Hehe jeg skal spise den... Jeg var livredd nesten for å fortelle sannheten til min datter om at nå spiser vi et sånt lam vi så på i sta eller den søte kyllingen du så på tv. Men det har merkelignok gått bra siste årene. I går hadde vi kyllingvinger, å da spør hun jo hva det er. Neida det er bare vingene til kyllingene, sa jeg som den mest naturlige ting i verden, så hørte jeg bare ÅJA. Min datter er ekstremt glad i dyr så jeg syns jo nærmest det er rart hun glefser i seg som en annen hund...

    SvarSlett
  2. Ha ha, jeg ler høyt her jeg sitter!

    SvarSlett
  3. Heihei! Award til deg hos meg:))

    SvarSlett
  4. Hahahah!!! Den her bloggen din er bare helt fantastisk!! RÅ artig :) Kanskje ekstra spesielt siden jeg kjenner meg igjen i MANGE situasjoner med to like gamle barn. God sommer!! Og lykke til med pottetreninga, her sa det plutselig svisj en dag, så var ho tørr....men ho bæsjer enda i bleia... :P

    SvarSlett

Blogglisten
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin